pondělí 3. listopadu 2008

O fikci, realitě a drobných radostech

Už se mi párkrát stalo, že reakcí na to, co jsem tu napsal, bylo: „Ty vogo, tam je to super! Už se těším, až tam přijedu a všechno to uvidím.“ Přemýšlel jsem, proč se tak děje a došlo mi, že výběrem témat, o kterých tady píšu, se mi povedlo (alespoň u některých lidí) vytvořit takovou pěknou mediální bublinu o tom, že Redon je takový poloráj na zemi...

Tak jsem se rozhodl, že je na čase vydat se jinou cestou. Co kdybych po vzoru francouzského nového románu zdlouhavě a nudně popisoval všechny zdlouhavé a nudné události mého každodenního života tady, které se odehrávají ve všech těch zdlouhavých, nudných a ošklivých ulicích Redonu včetně každého kroku z patnáctiminutové chůze podél hlavního tahu Redonem, kudy chodím denně do práce? Vyvolal bych tím reálnější představy o svém životě tady? A chci to vůbec?

Asi se mi po měsíci povedlo překonat prvotní fázi ostychu a začal jsem si užívat věcí kolem a vstřebávat je všemi póry. Poslední dny se snažím využít každé příležitosti vyzkoušet si něco nového a i když se večer cítím opravdu unavený, mám pocit, že nemám dost :-) A čím víc věcí dělám, tím víc energie mám...

Minulý týden jsem taky začal nabývat pocitu, že si tu začínám nacházet svoje místo.Začaly přicházet takové ty všední události, které mě baví a které mi dávají smysl. V práci jsem se konečně dostal do kontaktu s děckama a myslím, že s nima zrealizuju i nějaké aktivity – konečně k tomu budu mít příležitost. Taky jsem se asi definitivně smířil s tím, že to nebude hlavní náplň mé práce tady a začal jsem to vnímat jako příležitost dělat jiné věci, které mě taky budou bavit. V prosinci tu například proběhne série divadelních představení (něco jako Adventní kalendář) a já budu mít možnost si vyzkoušet všechny možné činnosti, které k tomu patří od výroby kulis přes prodej svařáku ve stánku až po zvukovou režii. No, v nejhorším případě se někdo pozvrací, na někoho spadne polystyrenová sfinga a jedno představení bude pantomimické... Taky tu asi povedu kurz pletení pomlázky. Jsou z našich Velikonoc úplně na větvi a koncem března chtějí na toto téma dělat cirkusové představení :-) Pořád se mě ptají: „A to se to těm holkám líbí?“. Do nekonečna vysvětluju že ano! A když ani to nezabere, zavedu řeč na morální vyspělost našeho národa a rovnost příležitostí i o tradičních pohanských svátcích, kdy holky mají zmalované zadky a kluci jsou mokrý od hlavy až k patě.

Taky se nám povedlo dopsat projekt na výměnu. Byla to sranda, jak je člověk zvyklý na Jesetera, Edit a Vaška na hodně dobře zaběhnutou spolupráci, která mezi námi fungovala a najednou to píše s jinýma lidma a v jiném stylu. Je to zase nová zkušenost, že to jde dělat i jinak a taky je to dobře. Třeba když jsme lepili žádost: bylo to ctrl+c, ctrl+v v reálu, no posuďte sami: Ale bavilo mě to a myslím, že nám to spolu půjde. A musím říct, že jsem na nás hrdý, páč je to celé ve francouzštině :-)

Jo a začal jsem chodit na volejbal, každou středu večer. Je to skupina otevřená lidem všeho věku, pohlaví i úrovně (volejbalové i morální). A hned první večer jsem se tam fakt hodně nasmál. Když jsem tam přišel, řekli mi, že ode mě potřebují „le certificat medical“. Nevěděl jsem, co to je a na co to je a tak jsem si to nechal vysvětlit: Čeká mě návštěva doktora, kde za 20 euro udělám 10 dřepů, on mi změří tlak a tep a dá mi razítko na to, že jsem způsobilý hrát volejbal a stát se členem redonské asociace rekreačních hráčů volejbalu. Občas, tváří v tvář francouzské byrokracii nabývám pocitu, že Česká Republika je hodně punková země a já jsem na to hrdý. Ještě, že mám to super evropské pojištění, které mi těch 20€ proplatí. Protože jinak bych tu asi založil Asociaci hráčů volejbalu Vrchotových Janovic, kteří takové potvrzení nepotřebují.

Jo a v pátek chodím občas na lekce cirkusu. Ale protože je to součást la Fédé (kde pracuju) a chodím se tam jako jenom dívat, k doktorovi nemusím. Protože kdyby ne, musel bych tam jít dvakrát pro dvě různá potvrzení pro dva různé sporty. Je to vážně ujetý :-)

A rozhodl jsem se, že si pořídím kolo. Slyšel jsem, že se tu dá pronajmout kolo za 4 eura na měsíc, tak to jdu zítra prubnout.

Jinak už se mi občas stane, že na ulici potkám někoho známého. A minulý týden jsem pražil kaštany, vařil kaštanovou marmeládu, zahrál si badminton, připravoval s dětma Halloweenskou party, vyráběl kulisy pro divadlo a taky se mi povedlo projít zavřeným oknem. Teda ne doslova, okno zůstalo ve futru, jen jsem na něm vyrobil krásnou pavučinu. Trošku mě bolí nos a koleno, ale jinak žádný problém. Tady je všechno pojištěné (někdy dokonce několikrát) a „vlastně se vůbec nic neděje, protože takové věci se stávají...“ Jo, začínám se tu vážně cítit dobře. I když mi některé věci pořád schází. Ale přicházejí zase jiné, které taky nejsou špatné...

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

No jo, je to tam fakt nuda, ještě že jsem zůstal v úžasném zábavném Brně.

Mimochodem, kdybys chtěl zas někdy dělat 10 dřepů za 20 eur před zraky lékaře, tak mi dej vědět :-)

Honza Jeseter řekl(a)...

Hehe dobrý!
Doufám, že nezůstaneš u nudnýho svařáku a ukážeš jim jak jsme tě naučil vařit grog :)
Jinak závidim volejbal, tady je jedina moznost chodit ve ctvrtek v poledne kdy mam pravidelne nejakou lekci...

mamča řekl(a)...

Ahoj, Honzí, zdravím z Týnce!! Čtu se zatajeným dechem tvoje deníčky, jsou senzační, skvělý postřehy, máš úžasnej dar slova. Prosím, promiň mi troufalost se ti ozvat, dlouho jsem váhala, neboť číst vzkaz od obstarožní ženský je skoro odvaha!! Docela ti závidím, co prožíváš, bude to zkušenost k nezaplacení!! Nezlob se, a pokud budu moct, zase se ti jemně ozvu, můžu???!!!??? Jana